Rólunk

skatulya team

Pedagógusok vagyunk. Olyan gyerekekkel dolgozunk, akiknek a gondolkodása valamilyen szempontból eltér az átlagostól. Legfőbb igyekezetünk arra irányul, hogy az otthoni környezeten túl is legyen minél több biztonságot, elfogadást jelentő tér, ami segít a gyerekeknek megélni és fenntartani önazonosságukat, tanulni önmagukról és másokról, és lehetőséget teremt számunkra tanulni tőlük, róluk.

Célkitűzésünk, hogy az autizmust (és az atipikus fejlődést) neurodiverzitásként definiáljuk. A gyerekekre elsősorban gyerekként gondolunk, akik történetesen autisták; nem pedig autistaként, akik mellesleg gyerekek. Ha értő figyelemmel közelítünk feléjük, sok esetben könnyen és gyorsan megoldódnak a nehézségeink.

Miután szembesültünk azzal, hogy vannak olyan autista gyermekek/felnőttek, akiknek nemhogy nem használ, hanem kifejezetten árt, ha a klasszikusnak mondható autizmus-specifikus megközelítéssel próbálunk segíteni, vagy erőltetjük azt, új utakat kezdtünk keresni.  

Miközben fontosnak tartjuk a hazánkban is elterjedt  autizmus-specifikus módszertan ismeretét, és elismerjük annak bizonyos esetekben megtapasztalható hatékonyságát, megkérdőjelezzük a kizárólagosságot, ami hajlamosít szakemberkent a merev, rugalmatlan gondolkodás kialakítására. Nyitottságot hirdetünk, a keresést tekintjük a meghatározó attitűdünknek.

Törekvésünk erősíteni és terjeszteni a hazai szakmai köztudatban a szemléletet, miszerint egyetlen gyereket sem lehet leírni egy diagnózissal és az azzal járó általános jellemzőkkel. Hajlamosak vagyunk az egyes gyerekeket csoportokba sorolni, a csoportot felruházni különböző vélt vagy valós tulajdonságokkal és a gyerekekről a csoport tulajdonságai mentén gondolkozni. Ezt az igen káros attitűdöt szeretnénk végleg kitörölni a gondolkodásunkból: honlapunk neve – skatulya – erre kíván emlékeztetni minket

Már most is sokan vagyunk, akik úgy gondoljuk, hogy a családokkal végzett munka mellett feladatunk egymás támogatása, olyan platformok keresése vagy kialakítása, amelyek teret adnak a közös gondolkodásnak. Erre teszünk kísérletet a honlappal, amit elindítottunk. Szeretnénk, ha sokféle hang helyet kapna itt, szeretnénk megtölteni olyan tartalommal, ami gondolkodásra késztet, és azt üzeni, hogy nincsenek kész válaszok: elmélkedések vannak, és próbálkozások arra, hogy egymást jobban értsük.    

Már most is sokan vagyunk, akik úgy gondoljuk, hogy minden gyereket a maga egyedi, komplex valójában kell megismernünk és megértenünk (amennyire ez lehetséges), de szeretnénk, ha egyre többen lennénk.